Thursday 1 July 2010

fon kol yang macam tak habes-habes, rasanya...

Watikah hari ini adalah...

Tadi slightly before lunch aku kol rumah.  Nak tanya la hari ada prepare any food or maybe I should tapau and bawak balik for them.  Sebab aku ada office lunch event so kalau nak food, I have to settle it before the luncheon la kan.  Buat pengetahuan anda, hari ni tiga-tiga orang anak hasil perkahwinan Encik Black dan Nadia Is Cute telah jatuh sakit. <--- Okei.  Aku tau dan paham.  Sila ko pensan sekarang.  Aku tak marah dari kumpulan Arrow. 

But when I called, there was a loud commotion:

NOMBOR SATU/  I was reassured lunch was being made well.  Nasik, sup ayam and tinggal telur goreng plus ayam goreng.  Biasalah.  Speciality maid aku tu la kan...  Ceh.  Ayat cam bengang and so matter of factly pada hal, anak aku jugak yang mintak menu tu!  Haha.

NOMBOR DUA/  Maid udah melaung:

"Ini Abang Long sama Abang Ngah iya asiknya gaduh teruuusss...  Nangesnya dari tadi ndak mau brentiiii...  Berantakan ni.  Aduh, gaduh terusssss...."

Background music pun macam dah scene Batu Belah Batu Bertangkup.  Ish.  Kalau bunyik tu boleh tukar jadi muzik, dah boleh buat band dah.  Ha.  Boleh la.  Buat band macam Hansons.  Tapi buat nama band tu, Anak Encik Black.  Haha.  <--- Ayat gila tak tahan okei!

Taken off the web.  Thanks [HERE]
Ini bukan Band Hanson atau pun Band Anak Encik Black.

NOMBOR TIGA/  Bila cakap dengan Abang Long, kata dia Abang Ngah yang takmo main dengan dia.  So dia bengang la.  He was still pushing la kat adik dia meh main tu, main ni.  Abang Ngah takmo.  Dah budak tu pun demam kan.  Kat belakang tu, Abang Ngah dok meraung dan menjerit-jerit macam Bon Jovi.  Ye.  Anak aku rockstar.  Harap maklum.

Aku eksplen la kat dia kata adik dia tu pun tak berapa sihat.  Of course la dia pun tengah moody sikit.  Biarkan je la kalau dia takmo main with him.  Lagi pun Cik Adik kan ada.  Got option waaat...  Ajak je la Cik Adik main blocks ke apa kan...

NOMBOR EMPAT/  Tetiba turn Abang Long pulak meraung.  Sebabnya...  Mentara speaking London ngan aku tu, Cik Adik dah bawak besi pi 'rotan' abang dia kat kaki.  Aih.  Adik ko tu pun...

NOMBOR LIMA/  Bila bercakap ngan Abang Ngah pulak, his crying subsided.  Dia bercakap la dia tanak abang dia.  So I told him la go tengok tv sesama.  Go makan, makan ubat then watch tv togeder-geder.  Bermuafakatlah kan...  Cecewah...  Perkataan pilihaaaaaaan. 

NOMBOR ENAM/  Then Abang Long was again on the phone.  Tetiba Abang Ngah dengan sekuat hati menjerit macam Mariah Carey.  Seriyes.  Nasib baik telinga aku tak berdarah.  Dia bengang beb.  Bengang sebab Abang Long nak cakap ngan aku.  Tak pasal dia meraung balik.  Situasi out of my control.  Aku takde choice.  Aku hung up.

NOMBOR TUJUH/  I called back, cakap ngan Abang Ngah.  Mentara tu aku berjaya memujuk dia.  Tapi tak pasal, dia meraung dan menjerit lagi.  Metallica pun kalah beb.  Sebab si Abang Long bengang, Abang Long went and destroy toy adik dia tu.  Lepas tu dia sendiri meraung.  Ye la.  Kocik ati la nak majuk sebab dia nak cakap ngan Mak dia tapi Abang Ngah tak bagi. 

Oh...  Apakah...  Ye.  Kalo ikut perasaan den, lamo dah den balik pi lompang sorang lepas sorang lepas sorang lepas sorang...  Kalo tak pun, hukum cabut lalang macam kat sekolah dulu sebab datang sekolah lambat.  Haha.  Ada gak eloknya tu.  Ye.  Pandai sangat la tu.  Kang bila malam budak tu ngenyam, Mak jugak yang kena jaga.  Bijaksana betul.

NOMBOR LAPAN/  Entah macam mana the conversation became civilised.  I dono at which point oredi tapi aku tau jam tu aku hampir hilang akal.  Then I got to speak to Abang Long. 

I told him la why go and destroy orang punya barang.  Tau lah yang dia tengah marah but why would he want to teach his younger siblings that that's what you do when you are upset?  Senyap je dia. 

Aku:  "Do you want Abang Ngah to destroy your toys, your things whenever he's upset with you?"

Abang Long:  "No, I dowwan..."

Aku:  "Then why are you teaching him to do that?  You ni...  Your adik-adik will only learn and copy whatever you do, you know.  So you tunjuk la good behaviour.  Destroying other people's barang kan not nice.  It would hurt your feelings oso kan kalau other people do that to you?  You sayang adik, you kena la teach good things only to them.  Don't la show example yang tak elok because they'll copy you, whatever you do."

Ceh.  Tarbiah standard yang aku rasa setiap anak sulung kena brainwash dari kecik.  Nak tau ayat standard aku apa?

"ABANG LOOONG!  AWAK TU KAN IMAAAAMMMM...  APA AWAK BUAT SEMORANG IKOOOOT!!!"

Jam ayat tu terlaung, tau la dia bahawa se-nya dia sedang diperhatikan...  Kalo ko jadi dia ko takut tak "Psycho siut, Mak aku tu...", or "Sheeeeet....." sambil menghela napas yang veli long. 

Ye.  I AM Fear Factor!  Muahahahahahah....
[Gelak Orang Jahat]

NOMBOR SEMBILAN/  Akhirnya semorang sedated sikit.  Sebab aku tambah ayat, "I don't want to go on all the way home just to rotan EVERY ONE OF YOU then come back to the office, tau tak?  Nak Mak buat macam tu?  Because I definately feel like doing it right this very minute.  Nak tak?"  Dan ayat standard yang aku terima harus lah, "Ai dowwan..."

NOMBOR SEPULUH/  Heran tak Cik Adik tu pun riiiiiiiilek je?  Aku pun heran.  Tak ada enter frame pun.  Except pi rotan Abang Long ngan menatang besi awal-awal tu la kan...  Haha.

So I pun letak la tepon dan tengok at the call's duration. 

It took me a whole half an hour to finish the whole thing through.  Ada member opis mate yang kebetulan terpacul kat situ pun dok gelak overhearing aku menjadi mediator kepada pertelingkahan anak-beranak tersebut yang mana telah membuatkan aku rasa seperti benar-benar nak beranak pada waktu itu.  Tidak.  Tiada apa dalam perut ketika ini kecuali lemak dan najis.  Daaah tu...  Ko gak yang nak tanya pun kan...

Uish. 

Tu je lah the highlight so far for today.  Macam jerat percintaan kan?  Woohoo!

Okei la.  Time to get back to mengadap them pulak.
 

4 comments:

Anonymous said...

klu ko jadi kounselor over the fon dah bleh caj ni hehehe

Anonymous said...

halamak sorry nad....i x reti la nak leave komen ni...trus jd anonamos plak spt diatas. (bcuz i don remember my username n password which i daftar yesterday!)sila padam mana yg patut.
sri

Unknown said...

raising children isn't easy right?i wonder how's mine would be.OMG... :-/

Nadia.Is.Cute said...

Minah, you just login into your gmail address la kan... Itu lah. Banyak nor rahsia terpendam. Sorok. Pastu 'Oh sori I fojot'...

Hamdan, konfem anak ko for sure kuruih lah! Unless rezeki, bini tu kiut macam I la kan.

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...