Thursday 29 July 2010

ikhlas ke?

Watikah hari ini adalah...

Mengantuknya. 

Aku ada kerja.  Kerja yang tidak mendapat kerjasama dari orang lain.  Sebab aku telah ditaichikan kerja bertahun sebelum ini, aku agak merentan kali ni just bekos the whole time dulu tu, aku tak tau pun aku terkena.  Malaon punya pekerja.  Dia tak ada perasaan endah pun kalo ko pregnant ke, ada penyakit ke.  Dulu pantang ada miting je, dia order mekanan segala refreshments dan akan ter-annual leave/EL/MC pada hari kejadian [of course la tak bagitau aku kan?] dan cuti bersambung pada hari selepasnya sebab takmo uruskan perkara tersebut, juga takmo clean up mandangkan memang tak wujud pantry lady di sini.  Aku yang peknen jam tu akan berbengkak kaki setiap hari kedua kejadian berlaku.  Lahanat kan?  Hari ketiga aku terpaksa MC untuk surutkan kaki yang kembang itu dan hari ke-empat dia akan tanya how the miting went.  Super lahanat kan?  Dah la pantang aku kol je, tak angkat fon.  Sampai kena kol mobile.  Bila tanya kat mana, dia kata baru je balik tempatnya.  Then after 2 minit orang kol lagi fon opis, dia masih tak angkat kol.  Bukannya aku tak tau.  Dia tu kuat bergayut kaw-kaw punya.  Tapi bila nak carik aku, ayat kata tak jumpa carik aku tu terasa macam highlighted tepampang on an advertorial board somewhere on the federal highway?  Ke aku yang perasaan macam tu?  Tak mungkin walau pun aku emo kenkadang. 

Lagi satu kes ni memang takde kena mengena ngan aku directly walau kejadian each time berlaku di depan mata aku ni.  Tapi I'm sure dia wujud dalam setiap kompeni.  When people talk in front, in staff gatherings, dia dok kat belakang tu dok perlekehkan orang yang bercakap tu.  Then secara tak langsung, perlekehkan kompeni, ahli-ahli management, dan makcik kantin yang tidak berdosa itu.  Okei.  Ayat melampau la masuk makcik kantin kan.  Tapi tak pedulik.  But the thing is, if you do not want to respect the management, no matter how well or how bad they manage the business, then why stick around?  Banyak lagi pekerjaan lain kat situ.  But walaupun setelah bertahun pergi dan pulang kembali ke tempat yang sama, the person is still here and still behaves the same way.  Sedih tak?  Tak patriotik langsung.  Ni baru kompeni, belum cerita patriotik dengan negara.  Macam ni je lah.  Masa Negaraku is played on, do you sing along or buat bodo sambil kuis-kuis kaki, tengok-tengok sms or berborak ngan orang kat sebelah ko tu? 

Itu dua perkara dulu lah.  Mengantuk je lagi aku ni.  Okei la.  Nak sambung kerja la ni.  Kerja yang mana lepas aku dah compile, update semua, aku nak sumbat semua balik kat orang tu. 

Now I need water! <--- Cecewah.  Ye lah.  Orang dah cut down to one coffee cup a day je... 

2 comments:

lavidalabelle said...

salam nadia,

org yg mcm tu mesti ada je kan kat tiap company terutama yg asyik kutuk bos sendiri dan company yg dia kerja tu. kalau tak suka berhenti cari kerja tempat lain. tapi takkkk... ada lagi. bongok kan org mcm ni. desperado gamaknya.

:) hv a good day dan selamat berpuasa

Nadia.Is.Cute said...

ye. saya setuju ye. sangat bongok.

dan selamat berpuasa. :)

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...