Monday 25 October 2010

cerita tentang tengahari tadi

Watikah hari ini adalah...

I called the house tadi tengahari, nak ingatkan Abang Long supaya bawak stationeries je, not his books yang heavy duty tu for school mandangkan exam.  Then my maid went, "Brap brap BRAAAP..." <--- yang mana sepertimana biasa agak menyesatkan aku buat beberapa saat. 

Aku: "Awak cakap apa ni?"

Dia: "Saya cakap, Abang Long brap brap BRAAAAP..."

Aku: "Hah?  Apa?"

Dia: "Saya cakap, Abang Long brap brap BRAAAAP..."

Aku: "Hah?"

Dia: "Saya cakap, Abang Long brap brap BRAAAAP..."

Aku: "Ei sudahlah.  Panggil Abang Long"

So when I got to speak to him.  But even whilst talking to him pun boleh dengar wheezing and coughing.

Aku: "Awak semput ke?

Abang Long: "Erm, yes.  So that means I tak payah sekolah ke Mak?"

Aku: "Eh.  Mana boleh.  Awak kan periksa hari ni?"

Abang Long: "O"

Then I got frustrated talking to my own son because he just went around that question 4, 5, 6 kali, so mintak dia pass balik fon to the maid.

Aku: "Abang Long semput ke?"

Dia: "IYYAAAAAHHH!!!!"

Aku: "Nak marah saya buat apa pulak?  Dah tau dia semput macam tu kenapa tak kol bagitau dari tadi??"

Dia: "Iyyak" [senyap]

Reti pulak.  Nasib baik ko tak tersentap.  Kalo ye, memang la menyusahkan lagi keadaan. 

Dalam keadaan begitu, aku terus text his cikgu kelas kata dia akan lambat sebab aku kena bagi dia seround nebuliser.  Then I called Memi.  Memi kata periksa start at 1.30pm so okay lagi la.  Mentara I got around the office block, cikgu balas text.  She said it's okay kalau budak tak sihat.  His papers can defer to Friday instead.  So aku yang jujur ni pegi la kol bapak budak.  Jawapannya adalah, sila hantar juga anak ke sekolah supaya dia tak naik lemak. 

O. Baek.

When I got home, he was on the nebuliser without the cover which obviously had the gas melayang-layang everywhere.  Haih.  So merugikan.  Yang best juga was the soft metal to clip on the nose of the tempat sedut tu, boleh patah kau...  Don't ask me la how it happened.  Aku bebalik rumah je dah gitu.  And itu maid juga... begitu.  Then luckily I found the cover of the nebuliser kat bawah kerusi so dapat la cover sikit. 

Ayoyo.  He kept on coughing afterwards.  Became slightly feverish.  Eyes were red. 

All the symptoms that another asthmatic would know la kan.  So I hayak dia pi klinik.  Dapat ubat kahak.  Dapat MC 2 hari.  Disoriented.  That only shows dia dah penat.  He needs sleep.  Budak yang tak cukup rest dan kuat berlari merata-rata tempat itu memerlukan tido.  Itu je ubatnya sebenarnya.

I brought him to Pak Li for lunch.  Then singgah pharmacy depan tu to stock up on the nebuliser vials.  Then balik.  Bagi makan ubat.  Terus balik ofis. 

So sekarang?  Agak kematu.  Surprisingly, mata still kenot open.  Meja masih bersepah.  Document in, document out, document with comments, claims are still terlentang, menggelopor on tables.  Yes.  Table-S.  I got headache lah.  

Hmmm.  Can I pensan now?

 


No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...