Friday 8 July 2011

Rekemen Buku Masak

Watikah hari ini adalah...

Hari tu I went to Popular Bookstore and found one cooking book.  Sebagai seorang tukang masak amatur, aku rasa buku ni is very helpful karuna dia bagi visual dan cara masakan yang basic.  Bukan saja basic, aku rasa, it's actually quite precise.  Macam concoction nak masak kek, aku rasa.  I find it very helpful.  And it saves me a lot of time to do daily cooks.  And you know you can improvise kendian bila dah terer nanti.

Bukunya adalah:

 1 Hari 1 Resipi oleh Chef Hanieliza.

It's very colourful, provided with step-by-step guide dan tidak membuat aku rasa sangat incompetent dan kurang bahan dapur yang memerlukan aku bergerak santai dari rumah ke kedai selama 3 kali berturut-turut.  Bahan-bahan adalah basic dan for sure ada dalam dapur rumah korang. 

...bawang merah, bawang putih, bawang besar, kunyit, garam, gula, sos tiram, kicap, sos tomato, sos cili, cili giling, cili api, cili merah, halia, lengkuas...

Basic tak?  Basic kan...

Aku rasa yang paling best is the introduction to spices yang mana dia explain rempah yang sekian akan produce rasa yang macam mana.  I wish all local cookbooks ada macam tu AND it would be very helpful if you have them named in English as well.  Sebab aku imagine, kalau aku ada buku ni, aku dok Ireland ke, at least I can ask the local Asian Shop [kalau ada lah kan...] if ada spice nama sekian-sekian.

So, let me introduce you to the book...


Ni rupa depan buku resipi dia


Tengok je gambar dia pun dah mengiurkan. 
Siap bagi gambar tu yang aku rasa begitu terharu.
At least takde la ko nak pecah kepala pikir cemana nak masak
the thing guna method yang hanya dituliskan di tepi tu.


Dan siap ada cara juga untuk masakan yang aku rasa adalah simple
tetapi complicated sebab tak tau where to begin.
Aku bagi buku ni LIMA BINTANG!!!
***over lak aku neh***


Dan buku ni hanya exclusive di Popular
Harganya RM39.90
Worth every penny


So far aku dah try...  Ikan 3 Rasa ---> sangat menjadi fevert Abang Long sekarang...  Dan...  Apa ek lagi satu?  Oh, Daging Masak Halia.  Masak tanpa daun bawang.  [Nak buat cemana dah kalau ada sesayur dalam kategori ricih haluih nanti terus depa taknak makan...]

Maka, selamatlah mencuba....

PS: Dah hujung minggu ni, nanti pi carik.  And better plan your day jugak mandangkan banyak jalan ada roadblock. 

Have a good wiken u'olls!

No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...