Wednesday 21 December 2011

Rezeki Aku Hari Ni

Watikah hari ini adalah...

Hari ni saya berusaha untuk bershopping refreshment untuk ofis.  Oleh kerana ada keperluan tengahari di luar ofis, saya ajak sekali kawan gi beli barang kat kedai.

Sesampai je kat kedai, aku tengok duit rupanya ada dalam belasan ringgit je.  Sengal betul rasanya sebab area tu memang tak ada ATM.  Harus ko pergi balik pusing one round and tempuh 3-4 traffic light just to get to one.  Yang dah diambil dalam troli tu ada la confirm dekat 200 hengget.  So keluarkanlah duit plastik.  Nak buat cemana kan?  Sekali masa garik-garik tu, aku dah teragak perkara itu boleh terjadi.  Lately ni, kad kredit aku tu macam tak boleh dibaca.  Dan maka, perkara itu pun terjadilah...

So mandangkan aku dah terlewat, aku terpaksa panggil bebudak yang tolong heret berkotak-kotak air mineral tu masuk balik ke dalam kedai.  Nak bayar cemana kan?  Dalam dompet pun ada 12 hengget je!

After lunch, I went la to cucuk wang.  Tapi itu wang sangat wang besar kerana line panjang beratur yang ada baik aku gi makan sashimi pastu pi balik kat ATM tu pastu ulang sebanyak 2 kali berturut-turut.

Dengan patientnya, aku pun tubik kembali ke kedai tersebut sekor kambing.  Dia kata dia dah pre-scan so they can just take the data off by keying in some ref no boleh terus get back the purchase info yang aku tak dapat beli earlier.  Mereka pun terus mencuba sehinggakan 2 orang try on 3 separate cash tills.  Mentara tu, again, barang-barang dah loading dalam itu kenderaan.  Terpaksa bawak keluar barang-barang utama dan discan semula.  Belum cukup itu, air mineral berkotak-kotak tu masa aku nak membayar baru perasan yang aku dah sauk 1.5L punya kotak.  Haish.  Terpaksa unload.  Tunggu load 500ml sebanyak 4 kotak.  Dan aku pun membayarnya.  Itu semua telah mengambil masa selama 1 jam.

Sebaik saja balik dari opis, aku pun membelek resit.  Mengapa murah pula sekotak mineral water ni ya?  Murah sesangat.  Gosok mata banyak kali sehingga hitam mata biru ku ini.  Kalah Lindsay Lohan.  Hitam terus cam Wolverine.  Samar-samar bak halilintar.  Ku kerut-kerut dahi.  Semakin sinis pandangan ini.  Terus aku jadi puitis jiwa penuh misteri.

Mereka telah caj 4 kotak 500ml mineral water sebanyak RM0.60 sekotak = Total RM2.40 untuk 24botol sekotak x 4 kotak = 96 botol air 500ml mineral water.  ... ... ... ... ...

... ... ... ... ...  kena la nak gi balik kedai tu jap lagi ni.  Tak larat aku.  Aku juga tak sanggup nak bagi orang minum underpaid mineral water.  Tunggu je lah sampai time balik ofis terus.

Kalau di Twitter, aku hashtagkan terus perkara ini sebagai #sengalnya.  Kerana itu semua benar belaka.



Rezeki aku pada hari ini.  At least it confirms yang bukan aku sorang je yang pening lalat.  Heh.

No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...