Tuesday 7 August 2012

Tuesday is Selasa

It was a long weekend. Monday cuti untuk Selangor and a few other states. So we house cleaned. And Monday suami dah bersin dari pagi. I began after tengahari. Throat sore and the package lah kan.

So today I attempted to drive to the office but found myself woozy. Ke kanan ke kiri jalan. Nasib baik got clinic on the way to the office. Dapat MC. Balik rumah tido sampai 11:30pagi. Tengok-tengok, Abang Long tak mandi pagi lagi. Bertuah kan? Kalau ikut van, memang confirm tertinggal van hari ni.

I got up, he got ready, the kids and I pi hantar dia gi skolah and terus singgah 99 Speedmart for susu. Kat kedai tu je yang so far ada jual Enfa double pack which is waaaaay cheaper than single packs and tin packing.

Stopped to wash the car. Kereta silver berdebu tragis sekali. Wiper pun dah macam greasy semacam. Last cuci was probably 3 months ago. Masa nak bayar, tetiba tengok ada pulak lipas dok dalam henbeg akak. Akak teriak dengan tak laratnya. "Ada.lipas.tolong." Lipas berkenaan telah berjaya dinyahkan. Entah berapa lama dah menatang tu dok situ. MasyaAllah. Time to switch handbags but not tonight.

Then went to Mydin pi beli basics nak masak bubur for buka. We got kailan, telur, jelly-o and the kids punya Solivite.

Masa nak loading barang baru perasan yang tempat cuci kereta tu tak vacuum bonnet kereta. Saya bersedih.

Balik rumah. Terus vacuum bonnet kereta. Bawak masuk barang. The kids bergaduh manjang. Bila dah sampai meraung dedua orang tanpa arah, I had to separate them berlainan bilik. Adik buat Abang Ngah. Tak padan dengan kecik. Dah lah Abang Ngah tu lembut hati.

I ransacked my cabinets. I made raspberry jelly-o. Found easy to make cupcakes. Terasa nak buat and began to oso take out the fish, the daging and masak. Cupcake adalah tragis looking. Abang Ngah kata sedap. Adik kata tak sedap. Bila makan, memang tak sedap. Haha.

Siap daging masak kicap yang masak lelama. Goreng ikan. Ayam masak soup for Adik. Dia tak suka benda lembik so masak jugak nasik. Kebetulan Nenek call. Semua makan luar except Nenek dengan Mak Su. I asked them to come over. Masak nasik 1.5pot. Masak bubur 0.5pot. Goreng ikan masin.

Suami call mintak buat ikan bilis cili api. So I went to pick up Abang Long from school and singgah pasar beli ikan bilis sebab ikan bilis tinggal segenggam je.

I kept going back to the juadah berbuka. The ikan goreng really bothered me. It just does. So made sambal to gorengkan dengan ikan tu. Just in time.

Air teh letak hirisan lemon. Lupa pulak nak letak honey. So the taste was a little acidic. Jadi lah.

Ada cerita sikit pasal air teh ni. I told my maid nanti nak buat air tu. Dia terus bancuh itu teh at 6:45pm. Boleh? Haha. Entah.

Dah nak sampai waktu berbuka, laki tak balik lagi. Nenek kata, Abang Long kata Pawpaw gi outstesen. Mak konfius. Laki lupa nak bagitau Mak ke, kan. Tapi Mak tengah bizi masak sambal ikan. Nak kol, tapi niat di hati. Dalam 5 minutes lepas tu, Pawpaw sampai. Apa la Abang Long ni.

Lepas berbuka, I masukkan 70% of cupcakes and suruh Mak Su bawak balik bagi the nieces or her friends. She can fix it with toppings. She's good at that. My butter pun yang ada kat rumah tu wasn't even at one portion. Takat nak butter kan pasta tu cukup la.

Bila Nenek nak balik, Adik nak ikut. Nenek bawak satu round. Pastu dia bebetul nak ikut Nenek balik. Mak dah penat nak layan kerenah. Maka dia ikut. I thought takpe lah. Jap lagi nanti I go and fetch her around 9:00pm. Tak sempat wampai waktu, 8:45pm Adik dah call tanya siapa nak hantar Adik balik. Ngenyam tak? Nenek kata dia dah agak pun. Takpe, nanti Nenek hantar dia balik. Tak ke nyusahkan Mak aku tu... Dah sampai rumah, like nothing happened. Terus naik atas rumah macam dia baru je turun bawah nak ambik biskut. Bertuah betul.

Now with medication, I'm sweating like dono wat. Good to sweat but I'm hoping esok I am better. Just got to drink 2 more glasses of water and 1 barakah only. Hari tu I took 2 pills lepas buka and masa sahur, terus facial breakout. Ye lah. Kita puasa mana boleh nak minum to let the things flow kan. So my body was panas...
Well, it is at the end of the day. Need to hit the shower and clean my face. Maybe by then dah tiba 11:30pm. Kalau aku tak larat, mebe I can still wake my husband up to watch Olympic Kierin Azizulhasni.

For note, I didn't watch Dato Lee Chong Wei's game. But I know he tried his best. I'm happy for his achievement. Thanks to him, we achieved our first medal.

Well, tomorrow is another day. Selamat bersahur, selamat berpuasa dan selamat beramal.

With kisses.

Nadia.Is.Herself

No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...