Tuesday 17 January 2017

Learning: Coffee Press

Watikah hari ini adalah...

Aku berazam untuk menjadi seorang blogger kembali. Cecewah. Poyo kan? Takpe. Aku namakan konsep perangai ni sebagai Mature Poyoness. Terma berkonsep ukhwah with full Rouge One awkwardness and introversion. So you are welcome into my brain - if you're ready for it. See. Now you make me speak in English oredi.

Ya. Yang sebenar-benarnya I took time untuk kenali diri aku. Aku tau that I'm different than other people. I feel it. I know it. Tapi malas pulak aku nak share konsep kendiri aku tu. Yang tau tu, biar je la diorang tau. Sebab dah tak boleh cakap, aku dah tersalah cakap dengan diorang ke kan. That would be lying and God will strike me for it. Ececececeh.

Okay nevermind. Biar Mak buat impromptu review jap mandangkan Mak tengah minum hand-pressed coffee. Exotic je bunyi. Macam kucing hutan. Aw.

This is a coffee press. 

Googled Image


How it works is, masukkan ground coffee in the coffee press, put hot water in let the ground coffee duduk situ dendiam for like 5-10 minutes and then baru tekan ke bawah = ready to drink. 

I found a nice explanation about HERE (How to Make French Coffee Press). It's quite comprehensive. Siap ada lagu bagai macam happening je minum kopi ni hahahahahaha. Really, it's a matter of survival ya - with or without coffee.

The kepekatan/kelikatan all depends on your liking. Usually letak 1 besar untuk 3/4 mug full of hot water - for me. For korang, itu sendiri kena adjust la kan.

So getting your ground coffee... biasanya aku beli Tesco Finest Ground Coffee. It's worth the money that you pay for. Sebab rata-rata amount berbayar is around RM30.00/pack. Sometimes you can get this lesser than RM30.00. But what's helpful is when the packaging tells you what to expect from the beans. Example adalah seperti dibawah:


It tells you Colombian Supremo is Sweet and Nutty.

I usually take my coffee black. 

If you want to beli coffee press, baik korang reload kad Starbucks korang dan beli coffee press korang kat situ. Untung-untung dapat grande sized drink, dapat donut ke. The price is around RM80.00-RM300.00 depending what you choose. Kalau tak, biasanya kedai-kedai yang ada gadget dapur akan ada jugak, cuma I don't know the pricing range. My coffee presser is brand BODUM

Okay ni je for now.

Kbai.



No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...