Thursday 12 December 2019

Non-Sponsored Review for Skin Lotion/Cream: NIVEA, VASELINE, QV, ATRIX & WATSON

Watikah hari ini adalah...

Hari tu I traveled to Japan and cracked my skin. Ku sangkakan cukup hydration tapi aku ni pun dah terlupa reality kulit sensitip with eczema aku ni. Dan aku juga lupa mengapa aku tak cuci pinggan. Tidak, bukan sebab aku pemalas ataupun mengada tahap gaban. Tangan aku aku akan crack dan cap jari aku boleh membuatkan aku hilang kerakyatan.

So while we were there, I cooked and washed a lot. Mungkin air tak sesuai, kata setengah orang. Untuk aku, temperature dia air vs cuaca adalah terbabit. 

I brought these and used a lot of the petroleum jelly. 

NIVEA INTENSIVE NOURISHMENT CREAM
Credit: Pairie Beauty Love



VASELINE (PETROLEUM JELLY)
Credit: Watsons


By the third day, hands dah start drying and cracking sikit-sikit. Rupanya apa yang aku bawak tu wasn't good enough for me. Also, I forgot I was washing my tangan sangatlah banyak kali, guna washing detergent lagi. Banyak main air dengan main sabun la in a cold and dry climate.

Aku dah sampai tahap kena oil my hands all and keep them gloved. Leceh la terus nak pegang or handle apa-apa secara fizikal. Jap-jap bukak gak glove tu and every other thing ko pegang aku berpetroleum jelly. 

Dah masuk hari yang ke 6, my left thumb dah split. I walked into the pharmacy. Pharmacist dia suggest yang murah dengan yang recommended. Of course aku ambik yang murah, kan hahahahaha. Dah boleh la mula gelakkan aku ni mulai sekarang... Aku pun dengan jujurnya ni pakai la krim kulit tu. Sekali beb, aku bangun pagi tangan aku mengeras ini macam.

I woke up with my hands keras laidis. Zombieeee...
Credit: Turbo Squid

It was painful. Aku bernasib baik la toilet ada bidet. Kurang stress tangan tu nak bend into degrees. All skin was dried up and cracking. Letak la lagi banyak Nivea and Vaseline. They keep drying up every hour sampai dah tak larat nak jap2 sapu. Tompok-tompok merah mengerutu lagi on the backhands.

Adik kata, cari cream yang ada UREA. Naik juling la mata aku nak baca dah semua tulis pun tulisan Jepun. Dia terus jadi, alip tendang wau ya sarkis. Then I found this!

ATRIX - UREA 10% CREAM
Credit: Bic Camera

Urea ni will help sooth and seal the skin. Ni la yang sangat-sangat membantu for eczema yang berbiji-biji dan mereputkan kulit kau at the same time. Time ni, aku rasa nak je try sapu kat kulit muka sekali sebab tiba-tiba kulit dah macam nak mereput jugak gamaknya. (Tetiba teringat cerita opismet yang diorang terkandas kat Italy -8c sebab flight kenot fly out due to snow storm for 3 days. Sampai ambik Vaseline tu sapu kat muka ko tau. Terus bila muka aku dah kering ada gak rasa cam kamikaze nak buat je hahaha... Tapi takut kalau jadi blemish with no road to turn back, aih, takpelah...) 

Ko akan amazed tengok kulit orang Jepun ni dah napa supple dan begitu tersusun nak banding dengan kulit Mak yang berusia 25 tahun ni. Ehem. Sendiri tersedak. Haha.

Well, masa kat sana pun makan seafoodnya tak hagak-hagak gak. Tapi tu lain kali Mak payung. But ekceli, I think memang it was a contributory factor also walaupun seafood kat sana sangat fresh dari sini. I had sea urchin, abalone, squid the kurita... macam-macam lah!

Okay back to the reviewing...

Nivea, Vaseline dengan Atrix adalah banyak membantu. Packing Nivea and Vaseline is nice enough dan ringan nak carry around dalam bag. Very practical. Urea pun practical to bring around. 

Kalau nak beli Vaseline tu, beli je yang small 50ml, baru less than RM7. Boleh guna on skin and on your lips. Always put on your lips kalau tak nanti your lips pun cracking jugak, especially if you are spending your holiday walking outdoor most of the time. 

Jangan beli yang Vaseline for Lip Therapy yang ni. Packing dia keck sangat plus harga dia lebih mahal dalam RM14 last tengok kat Watson bulan lepas. Yang lip therapy ni pun 7gm vs the normal one that also protects the lips at 50gm:  

VASELINE - LIP THERAPY
Credit: Shopee

Okay, moving along...

I got this voucher from Watson untuk purchases using their Watson App:


Promo 'Watson MY' App Code: WDECSTORE
Valid until 31 December 2019
For purchases via Watson MY App ONLY


Si bodoh ni tak baca voucher yang boss dia bagi. Pergi la terus ke Watson Pharmacy, dah pile up barang dalam bakul baru tau benda ni online, jadi semua barang letak tepi. But I got to try few lotions/creams in the process, jadi terus yakin download, beli dan terima barang dari Watson. 

This is what I got:

QV CREAM - FOR DRY SKIN CONDITIONS
Credit: Amazon UK

Harga QV Cream ni is RM99.90 online. Tapi kat outlet dia is RM95.00. But I got the RM10.00 OFF. So, the cream became RM89.90.

I also got this for Cik Adik at RM16.24, original price RM23.20. Free delivery. And ada discount for first time user kot, sebab aku beli sekali berus gigi Oral B. Total I paid was RM106.00. Must be la kan. 

NIVEA - OIL INFUSED LOTION, VANILLA AND ALMOND OIL
Credit: Cosmopolitan

Jadi rumusan yang aku boleh berikan adalah:

Hari ni is 12.12, I suggest you try and recce Watsons App. If you have bad cracking skin, get QV sebab it's hyporallergenic. Plus if you buy and register your TouchNGo Watson card online, you get your points bila beli online.



Next time when I travel, nak kena try few serums or argan oil ke apa on the face. Apa-apa nanti I tell you story here.

Okay, I had fun doing this non-sponsored post. Lama dah tak do something laidis.

Kbai.

No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...