Monday 16 December 2019

Apple Cider Vinegar (ACV)

Watikah hari ini adalah...

Aku adalah struggle nak tie up all last call punya purchases for the year. Mata tak boleh bukak. Dah la memang naturally pun mata memang tak terbukak. Ni makin kecik. Tinggalkan cuma lemak atas mata. Mungkin lemak tu yang memberatkan dan mengecilkan bukaan mata tersebut.

So, ubat daily dose aku habis. Lupa nak topup dari farmasi. Malas nak ke klinik. Tak terpanjat ke Klinik Kesihatan semula. Jadinya I'm back on Apple Cider Vinegar (ACV). Good for your blood sugar and good for your hypertension. Tension tu hyper je kan. Haha.

Terlupa aku yang ACV ni membantu:
1. Pencernaan. So kurang la bloating perut.
2. Pemecahan lemak jahat dalam badan. This means, good for your cholesterol. Also membantu if you're trying to lose weight kalau makan lebih dari seminggu dua, depending on your body lah.
4. Memenuhkan perut kau, for some reason. Jadi, hari ni aku akan makan bila terasa lapar je. 
5. Keluarkan lendir from your body.

Lendir bermaksud, if you got resdung or ada masalah peranakan sejuk, ia akan keluar dalam pada masa kau ambilnya (within the duration of usage). Kalau kau ada semput, kurang attacks. 

I say all this bikos ini based on my own personal experience. Kami anak-beranak ada resdung and asthma. Oh, it also helps with eczema, somehow. 

Cara Pengambilan
Letak 1-2 sudu besar ACV, mix it in cold water. Drink. Qty air, it depends on you. Sukati ikut selesa, janji boleh telan ACV nya. 

2 kali sehari. Pagi dan malam. Gap kan masa pengambilan if you are on daily medication, macam kau makan antibiotic: 1 hour before food, or 2 hours after food. 

Others stuffs about it boleh refer kat sini. Lupa pulak aku pernah tulis about it. 2 entry pulak tu.

Kopi yang aku dah bancuh ni pun dok terletak je atas meja ni. Not a sip pun aku dah minum. Tak terasa lagi nak consume apa-apa. Mungkin dalam tempoh sejam lagi sebab I had the ACV maybe 1 hour before tadi. Tak rasa lapar lagi. 

Jadi breakfast aku pagi ni akan menjadi internal proses pembuangan lemak (dengan ACV) dan akan ditambahkan dengan pengambilan nasi lemak. Takpelah pagi ni takde progress apa-apa... Kata, kan baru nak mula je?

Okaylah. Nak minum kopi dulu.

Kbai...




No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...