Tuesday 24 December 2019

Satu Cebis

Watikah hari ini adalah...

Today's vibe is short. Short circuit. Sesuatu keterjadian.

I woke up. Took time to roll and ready. But it was mostly #meh. Rasa kosong. 

Dalam sesuatu yang aku cerita dalam ni, is to remind myself what I have to fill in my heart. My words fill in my own whimsical world. Cuba untuk tak menyusahkan orang. Sentiasa rasa macam tu. Tapi at the same time, memang menyusahkan orang pun. Sebab isi hati aku adalah tidak ringan. 

I need to declutter. But today I just need to sumbat my ears with songs loudly. Loud enough to drain the outside world. Tapi hari ni bebudak ni buat makan-makan. Rajin dan seronoknya mereka. Semoga murah rezeki diorang sebab suka bermasyarakat. Meanwhile, I sit silently inside feeling that I fade on me. 

Yes, I fade on me. Satu bucu kain tu saja yang aku sentiasa kekalkan warna. Satu cebis that I feel is mine. My little inch of sanity. 

How do you tell all this to others? You don't advertise all these feelings. You can't fake them. You can't explain it. You can't explain to those who don't want to understand. Bukannya diorang tak nak understand. At some point, diorang pun dah reach level tak boleh handle. Dan bukannya mereka sengaja tak nak process. Diorang memang dah limit sampai situ. Oleh itu mereka juga harus faham, this distortion of feeling is also because we have reached our limit. 

What does it take for people to realise that you are sad, or unhappy or whatever? All they pick up is your irritation, your 'cynicism', your 'sarcastic words'. Why can't they see it? Why don't they want to try to understand? Why don't they want to make time for you?

If you fall sick, kau jagalah diri sendiri. If you are hungry, kau carilah makan kau sendiri. If you need me, janganlah kau cari aku. Sebab kau tiada bila aku perlukan kau. Aku sakit, aku jaga diri sendiri. Aku jaga diri, sebab ihsan terhadap diri sendiri. 

Itu belum lagi orang yang akan hantar random message to you untuk mengingatkan kau yang dia wujud, tapi dengan kata-kata yang irrelevant. Orang yang nak tolong, tapi dia juga memerlukan attention dari kau. Dan lebih mahu mendapatkan perhatian kau. Kau sedar tak kau tu toksik untuk aku? 

Lifting up spirits, ultimately kau yang kena buat sendiri. Kena belajar bangun, berdiri, lifting yourself up. Jadi kau akan berasa amat terkesan kalau ada yang tak boleh terima cara yang diperlukan untuk hati tu berasa senang. Aku tak boleh berkawan dengan orang yang ni. Aku tak boleh pergi bercuti. Aku tak boleh, tak belikan kau souvenir. 

Aku jaga hati aku, aku tak bertanggungjawab terhadap hati kau. 

Hati aku ni pun tak terjaga. 

Tiada inspirasi. Tiada aspirasi. Tiada senyuman. Tanpa yang dipaksa.

I just cannot function today. 
Periods are getting worse for me as time unfolds. 
And as I unfold myself, to keep and care for; by myself.

But I thank you for this something I found online. 
It makes me feel human.


VULNERABILITY
There is strength in vulnerability,
in facing your demons
and knowing that
kindness is more important
in spite of them.

To be vulnerable 
is to be brave.



No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...