Tuesday 10 March 2020

Kejadian Pagi Tadi

Watikah hari ini adalah...

Okay so tetiba hari ni ada urge nak menulis. Nak post on FB, kena tengok phone lama-lama. This one with keyboard is faster. Aci kan.

So Abang Long has to be in TUDM Shah Alam area this morning at 9.00AM for this training la. Cikgu tak boleh bawak dia sebab kereta penuh. "Dia ada baby seat dalam kereta tapi dia tak nak alihkan," Abang Long explained. Baiklah, Mak ambilmaklum. 

Kita pun arrangelah mintak tolong dengan Mak Long sebab ofis Mak Long dalam area situ. Kejamlah nak mintak tolong Nenek to get him there at that time. And Mak Long said okay. Cuma kena keluar awal la, perap jap Abang Long kat dalam ofis dia, baru Mak Long hantar dia ke tempat yang diperlukan.

But this was what happened:

1. Mak Long sampai. Diorang breakfast kat bawah tu. Mak bawak diri nak memerut. 

2. Mak pun mandi dan siap. Tetiba Abang Long call. 

"Mak dah pergi work ke?"
"Why?"
"Ala Mak ni, I nak angry dengan Mak la sebab Mak tak baca message I."
"Whut." 😐
"Bacalah message. I'm on my way back."
"Whuuuttt..." Kan budak tu dah pergi - why otw back?
"Baca la message I tu, Maaaak... Kbai..."
   
3. He forwarded me message dari cikgu that said basically venue tak confirm, to continue buat kat sekolah rendah terpilih (despite bebudak sekolah tu tengah periksa dan diorang nak avoidkan gangguan sebenarnya) pukul 9.30pagi ni instead.

Korang tau tak...

Mak Long dah drive sampai traffic light Seksyen 13. Patah balik. Tak ke patah hati kau dengar? Dah patah balik rumah, dia kena patah balik gi ofis. 

Aku confirm patah hati. Sebab patah-patah balik. Menyusahkan orang. Menyusahkan kita fikir mana bila how to get the PARTICIPANT (anak aku le tu) to comply with the event preparation. Transport kena arrange sendiri. Duit belanja kena bagi jumlah lain sebab makan luar. Nanti balik lain pulak halnya kan.

Cikgu ni pun tak fikirkan convenience orang lain. Ingat semua Mak Bapak bagi ke, mampu ke, setuju ke nak bagi anak-anak naik Grab? Peak hour tu kot. Ada mungkin RM20 kata Mak Long tadi kalau di Grabkan Abang Long tu. Kalau dah kena patah balik?

Nasib baiklah hari ni sakit perut aku menahi lambat turun. Mentara Abang Long dengan Mak Long sampai, aku dah ready nak bawak Abang Long to the sekolah rendah terpilih itu. Nasib baik jugak tahun ni ofis aku dah apply flexi hour kalau tak berjebar la reason mengapa aku masuk lambat hari ni. 

In the car, aku dah:

- "Eh you tell your teacher, 'Mak not angry okay teacher. She asked me to tell you DIA MURKA sebab cikgu dah menyusahkan semua orang until my Mak Long lambat masuk ofis bikos she had to patah balik DEKAT TRAFFIC LIGHT SEKSYEN 13 (u'olls - eh)'".

Sedang nak gostan kereta, sekali si Bibik pulak keluar. Nampak dia bawak dompet. Aku tunggu dalam kereta, terus dia masuk. Takde pun dia tanya aku nak ke mana ke, beritahu dia nak ke mana ke. Kalau aku nak Kuala Kangsar cemana? Nak bawak gi jual dia ke? Hahaha. 

"Awak nak gi mana ni?"

"Saya nak ke kedeeeiiii... Mau beli obat. Ssssaaakkiiit sangggaaaatttt."

Ha ye lah. Yang tau, kau dah masuk dalam kereta kan? Kah kah kah. Dan perut aku dah berkeroncong. Kah kah kah. Aku kan ada gastric. Mana boleh perut kosong lama-lama. Dah la terlupa makan ubat harian diatas kekusutan ini. 

Mana satu aku nak buat ni dulu ni ya. So I made a plan:

"Mak turunkan Abang Long kat gerai Makcik Iza, belikan Mak Nasi Lemak. Takde drumstick, beli paru. Nah duit. Nanti Mak datang balik."

Drop.

"Bibik nak gi kedai mana? Saya tunggu."

Drop. Tunggu.

Mentara datang balik kat gerai tu, muka Abang Long dah bengkak - "Lamanya I tunggu..." 

Oh. Lama eh. Lama jugak nak tunggu Abang Long masak dalam perut Mak. 9 bulan tau. Banyak la lama.

Naik balik nak drop Bibik, sekali dengan Abang Long Abang Long sekali turun. Dah kenapa? Aku salah faham ke... Salah informasi ke... Salah dididik ke...

"I tertinggal barang"

Tak ke nasib baik tu. Nasib baik aku tunggu Bibik kau tu ye. Kalau tak patah balik rumah, takde la teringat ke, terus dapat nak ambik barang tertinggal tu, KE TAK? KE TAAAAKKKK??

So I got him to the sekolah rendah. And got myself to work.

Dan masih belum makan pun nasi lemak tersebut, yang mana aku haruslah... Baitan emosi menggamit perasaan yang sampai aaah nasi lemak ke, Quaker oat ke, pizza ke... aku kena gak melempiaskan it somewhere. 

Okay dah. Bye.












No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...