Jumaat, 25 Mac 2011

Lemas

Watikah hari ini adalah...

I took this off one a friend's catatan.  Hope you don't mind me sharing this with the rest of the world ya!

LEMAS by LX
          terbaca status seorang sahabat pagi ini...

ia sgt mudah, dan sgt straight.


"ibarat org yg lemas d laut..akan menggapai apa shj utk sentiasa berada d permukaan hatta menolak ke dlm air org yg hendak menyelamatknnya..."



mari kita ngupas berdasarkan status ini.

kupasan pertama:

1) biasanya orang lemas akan bertindak irrasional.totally out of her/his normal mind. lelagi bila dia tak berilmu...

2) org lemas yg mcm ni akan cuba dgn segala daya upaya untuk terapung dan biasanya juga akan gapai apa sahaja.APA SAJA, janji dia selamat.Ironinya-tak ramai yg selamat pun...sbb mmg dia menggapai tak kiralah apa termasuklah org yg nk menyelamatkan dia.

3) kesimpulan: dua-dua akan lemas.yang lemas udah tntu, yg tukang nk menyelamatkan pun lemas.....sbb tak cukup ilmu sgt nk handle si lemas, atau si lemas ni mmg kaw2 punya bingai panic tak hengat n mmg berkederat menenggelam kan si tukang selamat sekali.sgt suwei menyelamatkan org gini.


kupasan kedua:

1) org lemas di selamatkan dgn org yg berilmu biasa2 je tapi tukang selamat ni tidak mudah panic. ini akan menyebabkan si tukang selamat ni berlemas2an jugak sejap tp disebabkan dia tidak panic makanye dia berjaya lempang si lemas ni, maka terpengsan la dia, dan senangla diselamatkan.

2) biasanye org lemas ni akan marah nk mampus sbb maybe pipi dia jadi cedera dan maybe dia jadi teleng ke apa...tanpa realised yg kita buat harsh gitu kerana kita nk selamatkan dia ..setelah dia dgn panic attack dan keserabutan tu telah membuatkan kita hampir2 lemas gak.

3) org lemas gini akan berasa sgt malu samada dia akan dikenali sbg

    i) org panik
              ii) org tak tau berenang rupanye
             
              iii) org yg ngada2...sengaja jatuh2 dlm laut utk org selamatkan dia.padahal kat
tepi laut tu dh ada tanda bahaya dan warning 'DILARANG MANDI, LAUT BERGELORA'

4) kesimpulan: si lemas akan hidup, tp akan cerita versi berbeza2 dlm keadaan yg sgt utk menyelamatkan diri, sbb tak 'cool' laa org tau dia ada kekurangan.  yg penting cool.pedulikan apa yg sipenyelamat tu dh buat...walaupun tanpa si penyelamat tu, lama dh ko tenggelam n dpt rumah baru 7 kaki dlm 3 kaki lebar.


kupasan ketiga:

1) org lemas yg diselamatkan org berilmu yg expert, biasanye mmg berciri2 sgt pantas. dia sampai je kat org lemas tu, dia terus lempang...tak tunggu2....so chances utk si lemas ni menggelupor tak sempat..dan dia pun tak sempat nk dilemaskan...

2) tp penyelamat gini biasanya hati keras, kalau si lemas ni marah2 konon dia berkasar ke apa....mmg kena pelempang balik je, tak kira la ko tu masih tersedak dh diselamatkan atau termengah2 baru bangun dr pensan.

3) penyelamat gini, surely penah alami kejadian dlm kupasan kedua, makanye tak kuasa nk bagi muka...sbb malas nk terbabit lemas sama.

4) kesimpulannya: si lemas akan hidup diam2.. tak komen apa pun sbb takut n mmg tau kalau dia bunyi byk..mmg dia akan kena lempang berkali2. makanya, walau muka dia herot ke senget, dia terpaksa bermuka2 utk tidak marah si penyelamat. ini menunjukkan, [kalau si lemas tu terus lemas-maka no comment lah]

utk org yg lemas dan selamat, akan ada bbrp jenis kesudahan.


kesan 1:
si lemas ada kesan2 lebam calar akibat proses menyelamat.tapi redha dan berterima kasih dgn tukang selamat.dan berazam utk belajar berenang so tht tidak lemas lagi -BERUBAH-

kesan 2:
si lemas ada kesan2 lebam calar akibat proses menyelamat, tp marah si penyelamat sbb berlaku sgt kasar dan tak reti2 elok2...hingga mencacatkan penampilannya. kalau takde si tukang selamat,dia yakin akan hidup sbb surely akan ada kayu2 hanyut yg dia boleh gapai...  tak semestinya si tukang selamat tu je yg selamatkan.

kesan 3:
si lemas ada kesan2 lebam calar akibat proses menyelamat....tp si lemas tak puas hati dan rasa marah sbb si penyelamat tu dh penah ingatkan...dan sbb si penyelamat tu ckp byk kali, maka ia jadi doa...n terkena lak kat batang hidung dia...mendapat! tp tak bole bising2, sbb kalau bising...lagi kena pelempang..sbb si tukang selamat ni rigid org nye.malu lah kalau kena bahasakan lagi.kan?org camni akan meroyan.haaa.

hahahahha...
ini bukan merepek di pagi2 hari jumaat yg indah ni ya...aku tidak meroyan.

sbb perkara ni berlaku dlm dunia sebenar kita.aku terpanggil utk merencanakan...
sbb dulu2 aku tak percaya ada manusia yg sanggup hidup atas kesusahan org lain...
yg sanggup mengkhianati dan sanggup menafikan semata2 utk selamatkan diri sdr. situasi diatas adalah satu bentuk kupasan secara ilmiahnye.. secara bahasanye lah.. hahaha.. aku rasa aku buat tesis pengajian am lak.

setiap kita akan menghadapi org2 seperti ini, samada kita sedari atau tidak. tp bila kita tidak menjangka walau sikit pun, tu lebih perit. lebih pedih dan lukanya lebih dalam.

jadi, kepada semua sahabat handai rakan taulan sedara mara;
berhati2 lah kerana org yg akan mengkhianati ini boleh dtg dlm pelbagai bentuk dan pertalian.
kawan baek, saudara terdekat, saudara jauh mahupun adik beradik.
bersiap sedia..untuk merasa lukanya..tetapi jgn melatah dan jgn gundah... berdirilah dgn tenang dan melangkah lah dgn lebih persediaan.

jgn cuba2 nak menolong si hanjing yg tersepit.kelak bila dia lepas, kamu akan digigit jua.

melainkan ko ada ilmu nk ckp dgn heiwan ye.

sekian.

It's the raw truth isn't it?

Yeah.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails