Thursday 29 September 2011

Mak is Teksi

Watikah hari ini adalah...

Pada hari Isnin yang lalu, aku telah dikejutkan dengan pelbagai kejutan. 

Pertama-tama sekali, tekojot ai sebab betul ke banyak tu buah yang aku nak bawak gi makan-makan raya kat ofis ni?  Nak bawak sekali ke pisau?  Erm...  Apa lagi yang nak kena bawak eh? 

Kedua, sebab aku banyak melangut sambil bergerak, akak dah masyuk dalam keta sekali tekojot lagi.  Kenapa anak aku sorang je dalam keta?  Mana lagi sorang??  Dah terjerit-jerit suara akak yang ayu ni ke luar kereta.  "Cepatlah Abang Ngah!" sambil dia lenggang kangkung masyuk dalam kereta.  Muka penuh daya 'NO HAL' gitu.

Then we got to Cik Adik's tolah.  "Adik suka pegi tolah?"  "Em-em"  "Adik buat apa dekat tolah?  Adik kaler-kaler?"  "Em-em"  "Adik sing song?"  "Em-em"  - Tetiba je eh?  Mak telah bertukar menjadi mode 'Saya Sayang Anak Saya'.  Haha. 

So we dropped her off then, masa nak turn off into the main road je Abang Ngah tanya Mak dengan begitu inesen sekali.  "Maaaak...  Beg I mana?"  "HAH?"  "Beg I mana?"  "HAH??"  "I tanya you,  beg I ada dekat mana?"  Maka dengan itu, teruslah Mak balik rumah sebab Abang Ngah tak ada beg sekolah. 

Sesampai kat rumah dapat beg, I told my maid I nak beg skolah Abang Ngah kaler merah.  Dia bagi beg kaler merah.  I pun terus jalan. 


Yes.
"Teksi Draiver, Teksi Draiver..."


Sesampai kat sekolah je, aku pun nak la sarungkan beg sekolah Abang Ngah pada bahu dia.  Rupanya...  "Abang Ngah!  Ni  beg bajoooo....  Ni bukan beg sekolah you laaaaaa...."  "Ha'ah kan Mak?  Ni beg sekolah I yang lama dulu yang sekarang ni kita kadang-kadang letak baju." 

Sambil tu cikgu dah bukak pagar balik mandangkan dah terkonci sebab lambat sangat sampainya.  "So cemana ni Abang?  Mak dah lambat ni!  Nak pergi sekolah pun takde buku!!"  Dengan menundukkan kepala bawah tingkat kereta dia nyahut, "Ai nak pegi rumah Atok."  Dan sebab Mak ko dah tak blei pikir, Mak pun teruslah hantar dia je rumah Atok. 

And so my maid baru balik sini.  I had to rearrange balik my schedule tapi tak sempat nak rearrange the vans.  So I thought of keeping the schedule as it has been for the past few months for this week.  Dengan maka itu, saya pun membawalah beg skolah Abang Long, baju skolah dia dan pelbagai macam gajet yang perlu ke lumah Nenet. 

Sekali...  Pada jam 11 lebey...  Pakcik Van tepon.  Dia kata, dia nak hantar Abang Long balik lumah Nenet.  Tapi Abang Long kata, dia kena balik lumah sendili.  Dan...  Pakcik Van kol hanya setelah mendrop-offkan anak itu di lumah sendili.  .... .... ... ... ...

Haiya.  Pastu siap ada domestic inquiry oleh laki lagi.  Uh.

Takde siapa available nak kena hantar barang.  Saya lagi tak blei lari mau setel itu perkara.  Terpaksa kol Kakak Hani mintak tolong bawakkan beg tolah, kasut tolah, stokin tolah Abang Long pergi skolah.  Tak ke serabut aku dibuatnya...  Tak pasal Kakak Hani pulak menjadi mangsa keadaan nak kena setelkan barang untuk Abang Long. 

*tarik napas*

Then tetiba Nenet kol.  Nenet kata, takpelah, dia tolong hangkut barang Abang Long dan dengan Abang Long-Abang Long sekali dia bawak gi tolah terus.  Alhamdulillah...  [Ailavyu Mak]

Okeilah.  Dengan Pakcik Van dah kata nanti balik, Abang Long balik dengan dia.  Dengan Abang Long pun kita dah remind yang dia kena balik dengan Pakcik Van.  Aku dengan semangatnya pi tepon maid suruh tunggu depan rumah...

Aku pun keluar opis la ni nak gi amik Cik Adik ngan Abang Ngah kat lumah Nenet.  I've been working late that Nenet has to pickup the kids for from tolah.  Kesian kat Nenet.  Tapi Nenet sayang saya.  Dan saya sayang Nenet.  So sesampai je, tengok-tengok muka anak bertuah sulung number one tercegat kat pintu depan tu.  MasyaAllah.  Oh apakah lagi ni...

"I cari-cari-cari-cari Pakcik Van merata-rata tempat tapi I tak jumpa.  So I balik dengan Van Kakak Zeta [sesuka aku je kan nak bagi orang nama? haha]" 

Ko sesuka je kan?  Pawpaw dok tepon Mak, Mak kena DI sekali lagi...  Ko tak tawu...  SubhanAllah...  MasyaAllah...  Engkorang punya pasal, Mak gak yang menjawab sesangat.

Pastu nak kena pulop gi umah TokMa.  Dah habes reporting, dah habis tunggu sekali Pawpaw kata, "I jumpa you kat sana ya.  I naik beskal."  U'aloh... ... ...

Tapi nasib mereka semua baik sebab...  Mak adalah sangat sabar orangnya.

Maka, TAHNIAH kepada Mak sebab Mak sabar!!!
{{{Yeayyeah.....}}} *confetti kasi tabur*

Okei. Dah. 

Mak.Dah.Penat


No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...