Saturday 22 January 2011

silver lining

Watikah hari ini adalah...

Cik Adik fell sick on 4 January 2011 baru ni.  She was vomiting and purging, dehydrated and kena dok spital for like...  Well, she checked in tengah malam tu jugak and got out on Sunday.  Ye.  Gila lama.  Since her condition was as such, I had to bring her direct ke bilik air and as a follow up from there, dia telah di-toilet train kan secara tidak sengaja.  Haha.  No lah.  We just took the opportunity to toilet train dia terus.


YEE-HAW!
I go to toilet, toilet!
I go to toilet, toilet!
I go to... 
TOILET!!

In the process where dalam 4 hari of late ni yang adalah sangat successful, masa memula tu ada la jugak sikit resistance from my maid.  Dah la hari tu dia meraung sebab kenot cope ngan scheduling now that bebudak dah start sekolah, dengan Cik Adik sakit plus anak dia sendiri sakit kat kampung.  How funny it is when semalam aku discover blood group dia sama ngan aku.  Haha.  Clotisol melampau.  Patutlah meraung je dia tu, manakala aku menjadi lebih mental kapitol dari kebiasaannya.  Haha.

Anyway, dengan ini, aku bersyukur kelegaan that I don't have to spend on diapers on a monthly practice anymore.  Sekali sauk pun biasanya 2 packs.  Total pun nasib-nasib je la between RM70-90 sebulan depending on offer price ka hapa ka.  Belum lagi masuk susu.  Susu diorang pun double pack tu kena beli biasanya dalam 2-3 cartons per month.  This is a good difference sebab Cik Adik kuat ngunyah.  Haha.  Tu je pun ada gak cecah a few ratus.  Belum campur kos susu Abang Long.  Ni pun aku tengah ingat nak try to get Abang Ngah to drink susu Abang Long again.  Hari tu when we tried, he terus kena berry-berry sebab perut dia still not strong enough for it.  If this time around we try, dia okay...  Then good.  At least better expenses la mandangkan susu Cik Adik yang Abang Ngah is also still drinking is mahal lebih sikit dari susu Abang Long.

Dan bersamaan Abang Long minum susu...  kengkadang geram pulak.  Mintak susu but in the end TAK MINUM LANGSUNG.  Entah berapa kali dah pesan jangan membazir.  Kalau tak nak minum, tak payahlah mintak.  Buat penat orang nak buatkan untuk dia pun.

Hmm...  Entahlah.  Banyak adjustments jugak.  But I feel good about their changes. 

...Like, when I thought mesti agak troublesome to manage Abang Long getting up in the mornings, it turned out to be alright.

...Like, when I thought getting all to wake up earlier to get on the van, it actually turned out fine.

...Like, when I worry that Abang Long will be extra tired from all and probably won't be easy to deal with in the evenings for homework, he's alright and coping to adjust this energy each day.

...Like, when I worry that the kids would be berguling depan rumah whenever I get there to pick Abang Long to school; I found that I should be picking my niece first, then head on home for Abang Long to avoid drama.  Irony ain't it?  Haha.

...Like, when I thought that I probably kenot cope with cooking, time for self and drilling homework [aside of shouting], I am coping.  Walau pun slow and easy.

So despite all of the other challenges kat depan mata ni, things are alright.  I feel lucky that I'm seeing my silver lining now. 

Just one step at a time.



No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...