Tuesday 21 December 2010

apa la nak jadi ngan aku nih...

Watikah hari ini adalah...

Okeh.  Kejadian ini berlaku pada Ahad, 19 December 2010.

Aku keluar dengan my sister and our children.  Mudik ke hulu.  We basically didn't get what we were looking for, so we headed for dinner.  Bebudak pun dah merengek lapar.  So did dinner. 

Masa makan tu pun, anak-anak aku dah bergolek kat lantai kedai.  Muka chot sana sini.  Merajuk la kejap.  Perangai jam tu...  Takpe lah.  Kalo ko marah, ko tak kenyang, bukan? 

So I told them, we can go and have some ice cream kat McD so they can play themselves out kat playground situ if they want.  Memasing pun dah huru-hara lah.  Nasib baik makan ice cream semua duduk setempat.  Ahli mesyuarat tingkap yang hillarious.  Dok gelakkan dialogue cerita kartun macam kita dialogue kan script cerita P Ramlee.  



"Kalo kau mahu senyap,
kau pergilah duduk di hospital!"




Skrip 1:
"Ya ini....  Sabdu tendang wau ya SARKIS"

Skrip 2:
"Pak Hamid, tutup mulutnya sikit.  Nanti dimasuk lalat."

Skrip 3:
"Ini saya tau ni.  Ini... hurup M"
 


Skrip 1:
"Kalau mau pindah ke tempat yang sejuk, pindahlah ke Kemeren Hailen."

Skrip 2:
"Kalau ikutkan hati, dah lama saya korek bijik mata awak."
"Oh.  Awak ingat muka saya ni batang pisang ye?"


Dah...  Kan tak pasal aku dah merepek tentang benda lain?  Haha.

Okeh.  Then they started playing.  Then tetiba sorang tanak main.  Then nak main.  Then majuk.  Then nanes.  Kena pikul terus nak balik. 

Then sent my sister home.  Gostan je keluar rumah, Cik Adik ngamuk. 

"Nenek!"  "Nenek!" "Nenek!"

Dah...  Kena la gostan, tepon lah soh Nenek dia keluar.  Jarang dia macam ni.  Biasanya babai je.

Then we left, balik rumah.  But some how when we got to the traffic light, tetiba Cik Adik je dah tersondol kat seat depan.  Terbaring.  Terkontang.  Merentan.  Menggelepor kat situ.  Lepas tu menangis berjuraian airmata.

I was speechless.  She's a strong girl.  Jarang dia nak berduka macam ni.  Tetiba je.  Paling kuat pun biasanya dia buat bising.  But to cry?  And I've never seen her pull something like that before.

So I took her on my lap and drove. 

Entah macam mana, sesampai je kat rumah, I couldn't find my phone.  Sebab I had to bukak gate and leave the kids in the car, dia nanges lagi.  Oh tak.  Dia nanges sebab dia tertekan tv and tv tu gambar dia jumping so maybe abang dia tegur dia menyebabkan dia telah merosakkan siaran perdana itu. 

Drove the car in, still no fon.  Harap maklum maid aku tu pekak badak.  Puas manggil.  Hon.  Aku rasa pakcik 10 rumah dari rumah aku pun boleh terus tolong pecahkan pintu rumah tu untuk aku. 

So again, I left the kids in the car.  Aku jalan ke belakang dan ketuk tingkap dia BEBERAPA kali.  For sure minah tu tengah turu dan sangkaan aku itu benar.  But she got out of her room and opened the door for us.  Brought the kids in havoc walau dia masih tercegat total loss macam babysitter anak Tom Hanks in Sleepless in Seatle.  Pi la tengok balik kalo korang tak ingat.

Aku masih godek kereta dan henbeg untuk fon.  Rupanya dia ada disitu.  Elok je dok tersusun celah tu.  Memang saja rezeki tu tak nampak.  Then aku tak pulak jumpa kunci kereta.  Uwah.  Jarang sekali aku nak cicir barang begitu.  Puas la korek poket, tengok balik kat lantai kereta, belakang kereta, korek poket balik.  Sekali lepas 10 minit, rupanya dah kat atas meja dalam rumah.

... ... ... ... ...  Okeh.  **sigh**

Then when I went out to work yesterday, I terperasan while I was reversing the car. 

"Eh.  Got lampu pasang eh?"  Rasa-rasa, dah panas.  Tutup. 

Check rear mirror.  "Eh.  Itu lampu bonet tak ketat ke?"  Check.  Rasa-rasa, dah panas.  Tutup.

On the way back to driver's seat ternampak kelibat cahaya kat tengah.  "Uh-oh."  Rasa-rasa, dah panas.  Tutup.

Jalanlah terus ke opis dengan kesyukuran tak terhingga sebab kereta takde masalah nak start.

Arrgh. 

Entah kenapa makin sengal aku ni. 

*sigh*




1 comment:

seldom break said...

ko kena belanja bateri ko, sbb dia behave...hehehe

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...