Wednesday 7 July 2010

7 July 2010 - Entry 1

Watikah hari ini adalah...

Semalam tu nampak je biasa-biasa.  Tapi bila balik, itu lain punya cerita.  Tengah malas nak tulis again.  Malam tadi jugak aku blogging via email.  Benda macam tu memang tak blei simpan punya.  Nah, my entry at Oh Dear Nadia.  Pi baca.

Then this morning, Abang Ngah dah pergi sekolah dengan Abang A-ma-É

(Oh by the way, aku dah tau dah.  Hari tu van tu sampai.  Terus pergi kat pemandu van tu and tanya

Aku: "Nama awak siapa ya?" 

Termanggu jap budak tu tapi dia jawab dengan muka yang agak konfius.

Dia:  "Ismail"

Ia telah membuatkan aku tergelak sakan.  Terbangang la dia nengok aku gelak gulita tu.  For sure kut dia terpikir teruk sangat ke namanya sampai deserve that kind of response dari aku??  Oh tidak tidak tidak.  Nama you not terrible okei... Itu antara nama terbaik dalam dunia.  Macam mana pun, aku sempat jap eksplen yang Abang Ngah has been  insisting that nama abang van dia ADALAH SESANGAT Abang A-ma-É.  Tersengih la mamat tu...  Lepas tu dia pun pergi hantar bebudak gi skolah...  Cerita pun habes...  Haha.

So bila petang tu, I story mory la kat Abang Ngah.

Aku:  "Bukan A-ma-É la Abang Ngah...  It's Abang Ismail."

Abang Ngah:  "No laaaa MAAAAK...  It's Abang A-ma-É laaaa...."

Ye.  Sukati kau ler, Abang Ngah oi.)

Banyak pulak menatang berpanjangan isi dalam breket tu ye?  Takpe la.  Spare your few moments to amuse me. 

Okei okei kita saambung...

Duit sekolah Abang Ngah tak berbayor lagi.  So I pun pi la singgah jap ke skool itu.  Masuk pejabat dia and settle la whatever payments.  Bila nak keluar tu I remembered something dan membuka mulut dengan ayat:

Aku:  "Tetiba teringat nak tanya, kalau-kalau..." 

...Tak sempat habis ayat tu, mata dah terteleng kepadanya. 

Bersinar-sinar. 

Memancar-mancar. 

Ia kelihatan begitu jelas dan terang sekali. 

Ya benar.  Itulah payung golof, payung yang paling besar kami pernah miliki tapi tak ingat tertinggal kat mana.  Tak masuk akal kan?  Dah la menatang tu besar.  Panjang.  Dan hitam legam.  Lama dah jugak tertanya who left, where, when etc.  Terkenyih aku pada pengetua sekolah.  Dia pun sebenarnya terpinga-pinga gak dengan aku berkeadaan seperti separa sedar.  Haha.  Ye sungguh.  Muka terkejut je sebab tak sangka aku baru menang Jangan Lupa Lirik pada amount terbesar.  Haha.  Dia kata itu memang la tempat barang lost and found.  Maka pertemuan itu diakhiri dengan ucapan ribuan terima kasih.  Ha ha.

Foto diambil pada hari kejadian kehilangan payung tersayang.
Sayang ke?  Kalau sayang takde nyer boleh sampai
tercicir berbagai...

So anyway, keluar dengan sukahati.  Siap menyanyi-nyanyi ni.  Masuk dalam keta, on enjin, la la la...  Jalan...  Sekali baru terperasan.  Minyak gua merah beb.  Tetiba gua teringat semalam pun dah merah.  Tapi simpang nak ke stesen minyak tu keta beratur tak hengat beb.  For sure kena tunggu lampu isyarat bertukar dua kali baru lepas.  Belum lagi nak tunggu U turn to get to the petrol station.  So I thought sempat la nak amik minyak pagi ni.  Tapi ni dah berjoli gezambo sakan merayau-rayau sebelum sampai opis...?  Entah sempat entah tak minyak boleh nak jalan sampai opis?  Masa tinggal tu dah lagi berapa minit je nak 8.30am.  Apa la lagi...  Dengan muka toya tu bergerak je la gi ngadap stesen minyak tu.  Dengan muka toya tengok full tank lebih seratus aku kena bayor.  Dengan muka toya aku setat enjin balik dan pelan-pelan kayuh ke opis.  Dengan muka toya, aku parking je la.  Dah memang lambat pun. 

Pagi ni pun matahari dia agak terik.  I walked out of the car dengan sunglasses and payung.  Aku bawak payung kecik je.  He he.  Takut tercicir yang besau tu balik! 

PS. Bukan akak yang mencicirkan payung golof kat skolah Abang Ngah itu hari eeee....

Tengah-tengah lenggang kangkung, bertembung ngan one staff:

Dia:  "Usah le membawak payung tu.  Takkan le ko takut hitam!"

TIDAK.  Aku tidak takut hitam.  Walau pun kulit aku cepat nor melepuh kebakaran kalau ke pantai without sunblock.  Terik dia len macam.  Aku berpeluh dah.  Kalo kulit dah cepat terbakar, adakah engkorang lupa possibility of skin cancer?  Lagi pun nanti, bila pulak aku boleh nak habiskan foundation aku tu yang dah masuk 2 tahun tak luak?  Terpaksa aku beli shade lain pulak ke bedak aku tu?  <--- Eee.  Ayat apa ni?  Gila ke??

Cewah.  Banyak betul hujah aku ek?  But this was my reply to him.

Aku:  "Kat dalam tu sejuk sangat, ni terik.  Panas sangat + sejuk sangat = nanti jadi tak sihat.  Ni pun dah kurang sihat sikit."

Seriyes.  Aku tak tipu ye.  Memang sejuk gila kat dalam opis tu.  Semorang berselimut.  Kalau dibenarkan pun mungkin semorang akan melompat macam antu cina dalam sleeping bag memasing.  Letak post-it kaler kuning tu kat dahi untuk berhenti melompat.  Haha. 

Dia:  "Eleh.  Sudah la ko tak usah nak berdalih..."

Berdalih ke?  He he.  Kang aku eksplen bebetul kang bunyik cam bongkak pulak...  Nasib baik dia blah sebelum aku mengeluarkan skrip aku padanya semalam:

Aku:  "Haha.  I tell your wife."

Haha.

Dah la.  Panjang sangat pulak aku meraban hari ni.

I go first okei.  Tata titi toot toot.  Toot toot.  Toot toot.  Sorri.  The number you have dialled.  Is bizi. 

Haha.  (Sempat lagi tu.  Apakah...)

With love,

No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...