Tuesday 20 July 2010

dilema diri kenkadang ni...

Watikah hari ini adalah...

Tadi aku ada buat tulis-tulis sikit dalam Notes on FB.  Please allow me to copy paste je kat sini.  Bleh?  Marah ke?  Ada aku kesah? 

---> Notes Bertajuk: Izinkan Aku Mengomel Sebentar Sambil Berseling Berbelahak

Aku rasa mungkin penat telinga Boss menadah untuk mendengar aku belahak "VERRRRRRP" "UFPHHH" "BERBERRKH" dari pagi tadi. Bukan pun dia menadah. Sakit telinga dah kut mendengar sebab tak ada choice pun.

Sori beb. Badan aku banyak angin. Tu sebab aku pun banyak angin. Hari ni angin santai. Esok angin beachy. Lusa masih lagi angin beachy...

Susahnya nak kuruskan badan. Tapi Allah Maha Kaya. Kalau aku dianugerahkan badan macam Lindsay Lohan, dah lama aku MEMANG JADIK Lindsay Lohan tu hagaknya! Haha. Betul tak? Jessica Alba ke... Ni dah hampir dengan Joanne Kam Popo dah. Cemana tu? The girl version of Afdlin Shauki. Gebuuuuu gitu. Rambut pun entah hapa rupa. Kenot bega. Sebab tengah babat macam ni ko buat pesen apa pun, tetap nampak macam beruang.

Macam mana pun aku tetap bersyukur. Elemen-elemen aku cukup. Anggota badan pun cukup. Alhamdulillah. Aku bulat cengginik pun laki sayang lagi kat aku... [AMIN AMIN AMIN!!!] He he. Tu yang sampai kena pakai balik koset ni. Rengsa. Tapi nasib baik not so rengsa today bekos opis akak ni, lagi sejuk dari Ostolia. Akak tak tipu okei... Marlene... You don't jeles-jeles me okei. Brisbane too hot for Akak. Over here is 16c okei. Nak jatuh jari-jemariku disini.

Dengan itu tadi, ia telah membuatkan aku kol sana sini... Okei tipu. Aku tepon satu orang je. Nak tanya mana nak merayap pi lunch hari ni. Salah satu hari beachy aku tanpa sekelumit perasaan terkesima pun.

Ye. Soalannya adalah - KENAPA.

I oso dono.

Mungkin hanya... Sedangkan Lia Devega yang dah beranakranak tu pun masa peknen besau lengan aku sekarang ni. Apatah lagi aku nak jadi sebesau lengan tangan aku ni.

Tetiba teringat insiden over the wiken. Ada our family photos kat depan rumah. Tunjuk kat Inez, tanya la pada dia, "Who's this?" Dia pun nyebut, "Bam." Then tanya dia pulak, "Where's Papa?" Dia pun tunjuk kat gambar tu sambil sebut "Papa". Naturally aku pun tanya la dia, "Where's Mak?"

Ko tau... Hanya pada gambar lepas aku beranak dua SAHAJA yang dia buleh identify Mak dia. Mak bukan Mak ketika wedding day itu berlaku.

Perasaannya? Macam lahanat... Haha.

Ye. Gelak ye? Aku pulak terpaksa... biarkan saja engkorang gelak. Sebab aku nak gi lunch ni.

Babai!


~ THE END ~


This is what marriage and many kids could do to you.  You GAIN more love than you imagined!!

BEFORE...

>>> AFTER...
8 WONDERFUL YEARS AND 3 KIDS...

Adakah tidak, ia menjadi tragis??? [Pensan]

Dapat pulak hari ni circulation email from a friend.

Jangan Lupa Jadi Isteri Setelah Bergelar Ibu

Menurut Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah kebanyakkan lelaki yang berumahtangga mahukan seorang isteri. Suami tidak peduli samada isterinya melahirkan seorang anak atau 10 orang anak, yang penting baginya dia masih memerlukan isteri. Tetapi,sambungnya, ramai isteri selepas mempunyai tiga atau empat orang anak menjadi ibu dan kurang menjadi isteri.

Sambung Baca Kat SINI.

I dono lah.  Mixed feelings sebab denial sikit.  I mean, at some point I feel I have a right to be fat although I don't wanna be.  I have a right to wollow about being over weight and not do anything about it.  I have a right to it.  That's just what I feel. 

Truthfully I am thankful that I have help at home, juga Encik Black adalah seorang hands on Pawpaw and husband.  Dia ringan tulang.  Walau pun kerap memberikan aku sedikit brain damage mengikut keadaan dan kawasan yang sewaktu dengannya.  Haha.  But for other women married to especially Malay men...  Reciprocate la sikit.  Bini all out buat kerja, masak, jaga anak FOR YOU.  You balik rumah pun dia kena kelek you, ngadap you, serve and make sure apa yang diberikan is following your specfications; sambil anak melaung, terpaut kat kaki, bergaduh in the background.  If your wife looks like she's doing alright - trust me, she's not.

Go ask her to go out with her girlfriends for coffee ke hapa.  If she doesn't want, you force her.  That 3 hours for herself, means much more than you can ever imagine.  Tapi kalau dah bagi, jangan la sebut guilt-laced statements yang berbaur lapisan Mem Aloyah Kueh Lapis yang membawa maksud:

aku-nak-bagi-bini-aku-keluar-tapi-sebenarnya-aku-tak-nak-dia-keluar-pun-sebenarnya

Itu adalah sangat noti dan sangat mengecilkan hati isteri ya, tuan-tuan sekalian...  Then bila dia kecik hati, jangan la pura-pura nothing happened.  That would be simply OBNOXIOUS okei...  Reti-reti la amik hati.  Ni karang kalau bini tergeram sendiri kat dapur kang, ada la kut terdengar statement tambahan yang memang rasa nak letupkan terus satu dapur tu.  Ye lah.  Ingat ko sorang boleh ikut perasaan ke?  Tau la you are heaven and earth.  But kan best kalau YOU jugak dapat jadi understanding masa kita kawin muda-muda dulu...  Takkan I je yang kena maintain kan?

To have your wife constantly be your wife, sometimes you have to remind her how it feels to be youthful again.  Allow her to reconnect with herself.  Because HERSELF itulah that made you fall in love with her in the first place.

Okei la.  So long I meraban.  But at least, meraban with a purpose!
 
Ailavyuols!

4 comments:

Scar said...

sokongan padu dari ostolia!

koklie's said...

oit nadia ape yg ko merapu ni? hehehe aku pn in the proses of menternak fats here & there waaaa baru sorg anak kalu 3xtau nk byg huhuhu

Nadia.Is.Cute said...

tangisan tu tak ke mana. lagi-lagi bila laki ko tu akan sentiasa lagi kurus darimu wahai koklie...

koklie's said...

tu la pasal aku da cube mcm2 da nk gemukkan laki aku tapi tewas alagkah bahagia nye kalu aku nye metabolisme mcm laki aku hoishh

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...