Friday 23 April 2010

luahan perasaan

Semalam adalah suatu hari yang sengal.  TERLALU sengal buatku.  TERLALU sibuk.  TERLALU extreme. 

Much earlier in the morning pun I dah rasa agitated.  Perkara ini buleh dirujuk di Caught In Time.  I tried to control it though it wasn't easy.  Berkaitan dengan perkara itu, I became merepek la kut.  I came to a point of counting down the days that I slowly get off utilising my Facebook.  Aku dah mula countdown semalam as hari pertama dalam my own consideration being off of it, on the way to deactivation.  It was pretty bad.  I couldn't breathe.


Taken off the web.  Thanks [here]
Ini adalah sesuatu perkara yang aku hanya boleh lihat dalam bayangan


Then during lunch I thought, "Ah!  Persetankan saja," and terus mengupdate status as 'Nadia is moody'.  Miraculously, almost immediately ada response.  Tapi macam mana pun kiut, understanding, arahan berlapik, statement sengal yang diberi, it didn't make a difference for me.  I knew that I haven't felt like this in a very long time.  Jenis yang no matter what happens, I'm just so unperturbed in that mode.  Staunch in my blanket of feeling. 

Masih lagi tertumus di bawah kerja, wayar talipon, dayuan lagu-lagu yang aku tak pernah pasang sebelum ni sejak kembali ke opis ni dan sungguh tidak membawa hasil pun semalam, aku dikejutkan dengan pelbagai perkara yang agak merunsingkan.  Bunyik statement aku tu pun dah runsing.  Runsing, kan?  Ya.  Entirely yesterday was THAT for me. 


Picture taken off the web.  Thanks [here]
Satu, dua, tiga, empat... Lapan, lapan lagi...


Petang sikit, Encik Black called.  Truthfully, a bit iritasi sebab aku perlu berkejaran dan talipon tidak berenti berbunyik pada waktu itu.  Dia tanya aku nak masak ke tak, sebab kalau tak, boleh la makan kat luar malam tu.  Aku terasa kurang terjerumus ke lembah hina sikit.  Aku cuma jawab, "Baek tuan," dan mula tepon maid pesan jangan masak.  Kang kalau dia dah masak nasik, telinga aku boleh jadi saiz belanga.  Harap maklum.


Pictures taken off the web.  Thanks to [here] and [here] and [here]
Yes.  Sila paham perasaanku.


In a way, aku terasa mungkin laki aku dapat merasakan dari vibe Facebook status update yang telah diwar-warkan ke serata dunia.  But I didn't have a second thought about it.  Nanti lagi melarat perasaan.  Macam mana pun, I was sure kalau aku masak pun, kalau tak sedap, musti aku akan mengamuk sendirian, drop semua dalam tangan satu kali; either I'd walk out for a breather outside and cry; or simply drive out without sepatah haram and melilau sampai dah okay baru balik.  Either or dia dua-dua tiada penyelesaian pun.  Terima kasih suami.

Left the office in a rush sebab dah terlewat to fetch anak sulung from school.  While we walked to the car, he was telling me how a bunch of Tahun Dua students go and baling baling kasut dia mentara he attended JQAF in school earlier.  "Then Cikgu had to give me kasut orang lain..." he continued that stopped me in tracks.  Mata aku terzoom in kat tanah.  Indeed.  Memanglah dia pakai kasut spo-ot saper entah.  Ni dah memang kes parah.  For sure memang cikgu tu pun carik tak jumpa.  Ngeluh je la. 


Kasut sekolah Abang Long dalam kenangan
[1 Januari - 22 April 2010]
R.I.P.


Then nak balik dari sekolah tu, aku naik angin lagi.  Dah la suka double park making parkings in alloted lots difficult.  Apa susah ke sangat nak parking kat tempat parking bila masih ada parking?  Ko pikir ko punya senang je?  Abih kasi orang lain pulak susah?  Menyusahkan orang betul.  Bertambah baran aku bila sukati je make turnings without looking bekos tengah konsentret laki tepon bagitau dia kena overtime kat opis tu maka dia bengang dan kena tumpukan sepenuh perhatian sehingga dia ada hak untuk tidak memperdulikkan orang lain kat jalan tu.  Kalau terlanggar budak kecik pun takpe sebab syurga adalah di bawah tapak kaki suami.

I got back to the house.  Mandi.  Tengok semua dah siap.  Then bila nak pergi dah, maid aku dengan tembelnya, "Sebentar. [5 saat] Saya pakai tudung dulu ya? [pause lagi 5 saat]," sebelum lenggang lengguk jalan kat bilik dia nak ambik tudung tu.  Bangang betul.  Laki dan anak-anak dah kat dalam keta.  Aku hampir dah pada tahap nak pinjam status Puan Eja hari tu:


"Boleh tak rasa macam nak lempang je Bibik. 

Tolong!!!" 
[Ko tengok, aku letak kan statement pun dalam kaler pepel sempena kedai bajunya bernama Ungu.]


Kang kalau kena marah pun, aku jugak yang kena.  Bangang betul.  Cis.  Nyusahkan orang!

Then tengah nak tutup pagar dia tanya, "Kita nak pergi mana?"  Aku seriously menyirap.  Masa tengah nak masuk keta, dia sambung, "Susu Abang Long sudah tinggal sikit.  [pause 5 saat]  Sikit sangat.  [pause 5 saat]  Udah tinggal 3 sudu aja."  Pa.nun.ta.ta.  PKM.  Aku memang dah mengoren pineapple kelapa bantat terus.  Segala hamunan memang la meleleh je keluar mengalir tanpa pedulik kiri kanan depan belakang.  Dada aku sakit.  Penuh.  Rasa macam nak pecah.  Aku cuba ignore myself with the anger bekos I have a choice to be stressed out atau tidak.


Gambar lokasi berdekatan ketika kejadian 3 sudu itu berlaku.
Apa?  Gambar tak releven?  Sukahati aku.
Blog ni pun aku yang punya ya.
Harap Maklum.


So sampai kat restoran for dinner.  Dia selalu buat muka total loss tu.  Bukannya tak tau routine.  Makan malam tu sama je kat mana-mana kalau makan ngan budak.  Bila mekanan sampai, aku tengok nasik Abang Ngah masih putih.  Nasik maid aku dah berwarna-warni.  Serious okay.  Aku tegur dia suruhlah dia letak lauk pada Abang Ngah.  Ada ke nak pi letak tomyam?  Buduh betul.  Dah disuakan lauk berkenaan yang sesuai soh minah tu placingkan betul-betul for him to eat.  Tetau je dia bertenggek je kat situ bermuka toya.  Orang soh put the lauk, bukannya suap budak tu.  Kena buduh lagi.  Maid aku makan dulu... mentara aku suap Cik Adik.  Buleh?

Maid aku makan dengan berselera betul.  Mentara semorang pakek tangan, dia sorang pakek fork and spoon.  Wow.  Bila anak aku dah tak senang dalam baby chair tu, dia continue makan mentara aku tukang stablekan kerusi bayi tersebut.  Wow.  Finally when she was done, I told her to put Cik Adik down and monitor la budak tu.  She did.  Gi mana?  Lepak kat pintu kaca kedai tu.  Ko pikir orang perasan tak budak tinggi satu kaki setengah tengah berdiri kat tepi tu mentara nak masuk into the shop?  Yezza. 

Then Encik Black suruh dia bawak Abang Ngah pi cucik tangan.  Dan dan jalan menonong terus ke tempat wash hand.  Cik Adik tu dia pi tinggal kat pintu kaca tu.  Buduh betul. 


Tak dapat beli susu abang, Cik Adik pulak dapat Blackberry.  Kelass...


Nak pi beli susu kat kedai bawah tu, susunya tak ada pulak.  So nak gerak bila masa nak balik tu, nak naik keta.  Seperti biasa si minah ni buat perangai dia.  Dia akan nak masuk kereta dulu dan anak-anak aku akan bergelimpangan entah ke mana. 

Berapa kali aku kena cakap...  Sampaikan berbuih pun ko selalu tak belajo-belajo dari mistakes ko yang buduh tu? 

PERTAMA/  Kalau barang keperluan dah tinggal separuh, tolong bagitau awal-awal.  At least aku boleh bajet masa bila I can replenish them.  At this point, ko tengok, diaper pun dah tinggal 5 keping.  Nak kena pengajaran ke dengan menyusahkan diri sendiri ke nanti biar dia terkial-kial bagitau kat aku diaper dah habes?

KEDUA/  Minah...  You should always be the last one getting into the car simply sebab ko orang besar...  Buduuuuh... 

KETIGA/  Boleh tak bila aku panggil ko naik, ko terus naik?

My maid is partially deaf.  Aku pagi ni pun dah mekak dok panggil dia tapi tak naik-naik.  Suara aku pulak haluih tapi lontaran suara aku tu telah mendapat approval dan endorsement laki aku sebab it was loud enough for him to hear.  Tapi dia masih tak naik dan aku telah menjadi tukang mandi budak [biasanya bapak diorang] pada pagi ni dan seperti biasa, tukang siapkan DUA orang budak tecip...  ...  ...

Entah lah. 

In a way, I feel a bit better.  Though my chest feels pretty full.  Macam boleh nak tikam dada ni dengan pen lepas tu letak corong biar kasik angin tu keluar...  Aih.  Teringat pulak episod House malam tadi yang orang tu nak dipostmortemkan rupanya orang tu idup lagi.  Haha.  Bongok.


Picture taken off the web.  Thanks [here]
Ko tengok gambar ni.  Tak guna punya Mak Bapak...

 
Okaylah.  Aku kan menyelinap blog hopping dengan kerja yang tak kan pernah habis ni agar I don't go insane.


Picture taken off the web.  Thanks [here]
Cecewah...  Semangat berkobar kunun...
Tapi lahanat nyer perasaan ini sebab sebenar-benarnya,
aku adalah lebih marah dari aku stress.


Nota:
2.15pm: Sebab aku ingin menghindarkan boring, aku telah membega dan memasukkan segala gambar tak releven ke dalam ini blog.  Aku tidak keluar lunch pun.  Mungkin jiwa aku masih ada sikit terusik. 

No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...