Tuesday 15 June 2010

skrip yang entah ke mana. ingat tadi ia memberikan penyelesaian kepada misteri.

Watikah hari ini adalah...

CPK thought The Killers sucked.  Entah.  But I liked it.  So...  That means I may not like The Karate Kid?  Haven't seen that yet.  My kekanda raves about it and Jaden Smith.  [Jaden is a nice name, ain't it?  You think I can get away with the name if I have another child tak?]  But I loved watching Shrek 3.  [I actually shed a tear but kaver baek punya coz for sure kena sakat ngan laki.  Tak baik nyakat orang tau.  Hurts feelings]. 

Anyway, then I realised CPK's pencarian of kain baju raya is shared with the rest of the office staff here.  Okei.  Mebe sebab aku tak lepak ngan ramai orang sebab kalau ya, for sure aku dah menghuru-harakan semorang untuk hantar baju pi jahit blah blah blah.  Maka haruskah aku menghuru-harakan semorang sekarang?  Wei.  Aku tanya ni.  Jawab la.

Entahlah.  Dah jadi resam for me kut.  Pagi raya pakai baju Melayu yang sebelum-sebelumnya.  Bila dah masuk Hari Raya Ke-4, baru gi tercarik-carik baju off the rack sebab dah stress coz no baju to wear nak beraya.  Ye lah.  Anda semua harus faham yang badan aku ni kerap sangat fluctuate.  As for now pun, I am the my biggest size ever - not being pregnant.

I'm trying to get down to the bottom of this sudden weight gain.  I want to know how to do it right.  So marilah kita list down apa-apa yang patut:

ONE/ Itu hari I was on a decipline of eating supplements.  I took B Complex, Fish Oil, Ubat HT and Jamu Kak Min.  I dropped everything after 2 weeks and continued on B Complex and Fish Oil.

TWO/ My body gains more size.  I thought sebab nak menstruate ke bekos getting all bloaty for me is normal.  I kalau bloaty memang twice the size of normal people sampai kasut pun kenkadang tak leh masuk kaki.

THREE/  Aku berborak ngan opis mates.  Puan A dah kawin, sedang amat berbaya sampai sekarang tiada anak.  Puan B lagi muda sikit dari yang pertama tu, finally dapat anak angkat sebulan muda dari Cik Adik.  And another one, Puan C, a mum of 4 boys - Pensan.  So they were analyzing me yang sedang boyak tu. 

Puans A, B and C:  "You pregnant ah?"

Aku:  "Tak.  Gemuk je.  Tatau kenapa.  Bigger than I've ever been pun ni."

Puan A:  "You sure ah?  You take supplements or not?"

Aku:  "Kenapa?  Sebab I amik supplements ke [jadik cengginik]?"

Puan B:  "You kena rotate.  I kalau makan a whole bottle of supplements, then I stop.  Continue with a different supplement, habis yang tu, then I stop.  My body can't take too many things at one time sebab nanti memang badan I jadi besar.  Jadi tak sihat."

Aku: "Oh.  Entah-entah badan I pun sama kut??"

Puan B:  [Angguk-angguk] "Dia jadi lagi macam tu if I take the fish oil.  So I eat one bottle sampai habis, then I'll lapse 2 bulan ke gitu then baru I start balik.  Memang benda tu elok pun tapi dah badan macam tu so I pun maintain la gitu rotation dia."

Aku: "I tengah makan fish oil and B Complex.  I take the B Complex because it reduces stress.  I get stressed up easily and so far it has been quite okay la for me."

Puan A : "You pregnant ah?" 

Aku:  "No.  Nothing inside lah." 

Puan A:  "Tu lah.  Just take the acid folic la.  Who knows you betul-betul got isi."   

Aku mengeksplain bagi dono dah ke berapa kali:  "No lah.  You nih."

Puan A : "You, sure o not..."

Aku: "Tak pregnant lah.  Badan I special sikit sebab I can't really tell either because my badan will produce negative results sampai anak tu dah masuk 3 bulan, baru jadik positive. But I don't think so oso. I know I'm just fat right now.  Perut ni pun lembik je.  Takde la."

Puan C:  [Angguk-angguk-angguk]  "Yes.  Some people ada macam tu.  Test tu tak boleh baca."

Puan A: "Nemind la. You makan la acid folic."

Ye. Aku berkeadaan antara terpinga dan nak gelak tapi kalau aku gelak kang kecik ati pulak orang tua tu. Tapi bukan aku sorang okei. Lagi dua orang tu pun sama. So aku jawab:

Aku: "Kenot. My body really can't take acid folic for fun bekos I'd really go BESAAARR PUNYE!"

Puan C:  "Betul.  Badan aku pun sama.  Kalo makan menatang ubat tu mesti naik mendadak punya!"

Puan A:  "Betul ka?"

Puan B:  "Don't ask me.  I tak pernah pregnant."

Aku:  "Ye.  Betul.  Takpe lah.  I'll keep the supplement rotation in mind.  Tapi baguslah B Complex tu so far.  I'm not so like all over like how I usually am."

Puan C mencelah: "Ei Nadia, wait a minit.  Apa ko cakap baru tadi?  Ko makan apa?  Ko makan apa supplement?  Apa...  Ko makan B Complex?"

Aku:  "Ha'ah.  Kenapa?"

Puan C:  "For your information dan buat pengetahuan kau, B Complex tu... IS acid folic."

Aku: [Terpinga]

Puan B:  "Lagi you makan ngan fish oil tu..."

Puan C:  "Itu memang adalah acid folic yang ko makan."

Puan A:  "Huh?  Same?  So that means no need to eat acid folic?"

Aku:  [Pensan]

Okei.   Ekceli yang ni aku goreng sikit "So that means no need to eat acid folic?" sebab yang ye nyer, aku tak ingat sebab tetiba aku terus jadi blur.  Dunia gua kabur beb.  Kaburrrr...  Dalam keadaan sengal.  Baek punya.  Tragis.

Sekarang ni aku nak lari pun dah takde mood.  Hujan petang pun ye.  Balik nak kena masak pun ye.  Cam semalam pun balik singgah kedai pi beli sayur.  Keluar opis pun dah pukul berapa.  Itu masa sedang tiada boss tu. 

Isk.  I dono why la.  I should start with something.  But I know if I start, I'll be okay with it.  Maybe I should try yoga.  Tapi hari tu Kak Min dah marah atas sebab-sebab reasoning la.  Kalau ada pun, cam agak jauh kat BJ sinun.  Jadi cemana ek?  Mood to going and gone.  Cuma right now rasa macam now wallow la kut.  Ye lah.  Sebab takde mood je.  We've been like just slumping around je lately ni.  Entah.  

Tetau je dah nak puasa.  Bulan 8 ni.  Sekejap je.  Lagi 2 bulan je, practically.  Badan boyak.  Nanti posa?  Kuruih sekeping ka?  Ceh.  Angan-angan tak hengaaat...  So?  Tunggu je ke lasss lasss macam biasa?

Erm.  Macam biasa la tu. 



No comments:

Ni Je Yang Ada

Watikah hari ini adalah... Lama nak matey tak update.  Tak tau apa nak update.  Ada ke orang baca blog ni?   Dah takde dah gambar-gambar beb...